Nuffnang Ads

Ahad, 23 Januari 2011

Tips Memilih Stroller Untuk Bayi

Selepas waktu berpantang, tentu sekali para ibu ingin keluar melihat persekitaran yang dah lama tidak dihayati..(hehe). Iya lah masa berpantang asyik duduk umah saja, so tibalah masanya untuk keluar makan angin dengan bayi. Keluar bersama bayi? Takkan nak gendong saja mesti penat, so baik kita belanjakan sedikit duit untuk membeli barangan baby carrier seperti stroller baby. Kepada ibu-ibu dan bapa-bapa yang ingin membeli stroller untuk si anak, disini  saya kongsikan beberapa tip untuk memilih kereta sorong bayi @ stroller. Apa yang penting pilihan tersebut mestilah mengutamakan aspek keselamatan baby.


Antaranya;
  • Perhatikan sandaran stroller. Jika baby belum boleh duduk sendiri, sandarannya harus dalam keadaan rebah dan sebaliknya boleh ditegakkan (fleksibel lah katakan).
  • Perhatikan roda stroller. Roda stroller harus mempunyai roda-roda yang kukuh dan mudah di kendalikan. Mestilah, coz kita bukan hanya membawa baby berjalan-jalan dalam shopping complex malah kita akan membawanya ke taman-taman juga.
  • Mempunyai kelengkapan seperti pelindung matahari, penahan @ pengunci roda, tali keselamatan dan leg holes (pemisah kaki) agar baby sentiasa berada di tempatnya saat stroller dalam keadaan melorot.
  • Bahagian bawah stroller mestilah luas untuk mengelakkan ia terbalik. Dan jangan membebani stroller dengan tas yang berat.
Jadi bila dah mempunyai stroller baby, jangan lupa pula aspek kebersihan. Ibubapa harus lah menjaga kebersihan agar bayi terhindar dari sebarang penyakit. Dan jangan lupa bayi masih perlukan stimulasi dan sentuhan meskipun berada dalam stroller. Justeru itu, berhenti sejenak untuk mengusap dan membelai atau memijat-mijat kaki tangannya untuk seketika. Pandanglah bayi anda dan berbicaralah dengannya agar bayi tidak merasa boring atau keseorangan.

Tiada ulasan:

Anda Mesti Suka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang Ads